روسیه و ایستادگی بر موضع جلوگیری از مداخله جویی غرب در مساله سوریه
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش ایرنا، مقامهای روس بارها تاكید كرده اند كه حل و فصل مساله سوریه باید بر پایه طرح 'كوفی عنان' نماینده دبیر كل سازمان ملل در سوریه كه به تایید شورای امنیت رسیده است، انجام گیرد.

در شرایط كنونی وضعیت به گونه ای است كه چند قدرت بزرگ مانند روسیه، چین و ایران بطور فعالانه از طرح عنان حمایت می كنند و بر لزوم اجرای آن توسط طرف های مناقشه سوریه اعم از دولت این كشور و گروه های مخالف آن تاكید دارند.

در مقابل كشورهای غربی و در راس آنها آمریكا به رغم حمایت ظاهری از طرح عنان در قالب لفاظی های رسانه ای و سیاسی در عمل در روند اجرای آن از طریق اجرای سیاست یكجانبه و حمایت بی چون و چرای خود از مخالفان دولت مانع تراشی می كنند.

در واقع غرب كه از سرنگونی دولت 'بشار اسد' ناامید شده است، نقاب دورویی و تظاهر را كنار گذاشته و بطور عملی و گسترده و با تحویل تسلیحات پیشرفته نظامی به گروه های تروریستی سوریه از آنها حمایت می كند و این رفتار نمونه بارز سیاست شناخته شده معیارهای دوگانه غرب در قالب تحولات منطقه ای و بین المللی است.

كشورهای غربی به سركردگی آمریكا در این شرایط تلاش خود را بر تقویت گروه های سوری مخالف دولت این كشور كه از خط مشی مسلحانه پیروی و هر گونه توافق و سازش با دولت را رد می كنند، متمركز كرده اند.

به عقیده كارشناسان هدف اصلی كشورهای غربی متخاصم سوریه كه در تشكیلاتی خودخوانده به نام 'گروه دوستان سوریه' تلاش های خود را علیه این كشور متمركز كرده اند، به شكست كشاندن طرح عنان است.

روسیه در یك ماه اخیر بارها نسبت به این سیاست غرب و برخی كشورهای عربی همسو با آمریكا و متحدانش همچون قطر هشدار داده است.

تازه ترین اظهارات در این زمینه از طرف 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه بیان شد كه اوایل هفته جاری در گفت و گوی تلفنی با 'كوفی عنان' نماینده دبیر كل سازمان ملل در مساله سوریه، طرح وی را غیرقابل جایگزین دانست و بر لزوم اجرای آن تاكید كرد.

لاوروف با اعلام آمادگی روسیه برای كمك به ثمر نشستن اقدامات عنان خاطرنشان كرد كشورش آماده است تا شرایط مختلف فعالیت ها در این زمینه را به منظور هماهنگی تلاش های بین المللی در مساله سوریه بررسی كند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه ضمن انتقاد از خودداری كشورهای غربی برای اقدام موثر در مساله سوریه اعلام كرد: روسیه با مقام های دولتی سوریه و نمایندگان گروه های مخالف دولت این كشور تماس های منظم دارد و ما انتظار داریم شركایمان به ویژه كسانی كه بر گروه های مخالف سوری نفوذ دارند، نیز این گونه رفتار كنند.

این اظهارات در حالی بیان گردید كه غرب برای برگزاری اجلاس دیگر گروه به اصطلاح 'دوستان سوریه' كه تاسیس آن به تقلید از 'گروه تماس لیبی' در دوره تهاجم به این كشور برای براندازی رژیم قذافی انجام گرفته است، آماده می شود.

آمریكا و متحدانش پس از واقعه غمبار 'الحوله' كه بر اثر جنایات مخالفان دولت سوریه در آن بیش از یكصد نفر كشته شدند، در اقدامی هماهنگ حملات سیاسی خود به دولت سوریه را تشدید كردند و حدود 20سفیر كشورهای عضو گروه دوستان سوریه این كشور را ترك كردند.

این اقدام در واقع توطئه ای سازمان یافته علیه دمشق بود و مسكو و پكن با درك پشت پرده این اقدام به مقابله پرداخته و كشورهای غربی را به واقع بینی در قبال تحولات سوریه دعوت كردند.

این توطئه سیاسی در حالی اجرا شد كه یك طرف آن تروریست های متخاصم در سوریه و طرف دیگر آن غرب به سركردگی آمریكا و برخی كشورهای منطقه می باشد و گردانندگان این سناریو به پشتگرمی و غرب و رژیم صهیونیستی فعالیت های خود را در ابعاد بین المللی دنبال می كنند.

همزمان با اجرای این توطئه، آمریكا با كمك معدود متحدانش كه خود را در نزد افكار عمومی به عنوان نمایندگان جامعه جهانی جا می زنند، شروع به تلاش های دامنه دار برای نامشروع جلوه دادن دولت 'بشار اسد' در سوریه كرده و بر بركناری وی اصرار می ورزند.

روسیه برای این سناریو و مقابله با آن آماده شده است و اقدامات این كشور در جهت خنثی كردن آن متمركز می باشد، به طوری كه 'میخاییل بوگدانف' نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این كشور، اعلام كرد كشورش در مورد بركناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه با هیچ كس مذاكره نمی كند، زیرا چنین حقی تنها به مردم این كشور تعلق دارد.

بوگدانف كه مسوول رصد تحولات سوریه در دستگاه دیپلماسی روسیه است، تاكید كرد كه مسكو هرگز در این خصوص با آمریكا و هیچ كشور دیگر مذاكره نخواهد كرد.

مقام روس از تصمیم اخیر 'ارتش آزاد سوریه' از گروه های مخالف دولت این كشور در خودداری از اجرای طرح عنان كه در راستای توطئه علیه مردم سوریه اتخاذ شده است، به شدت انتقاد كرد و نسبت به عواقب این اقدام هشدار داد.

در شرایط كنونی روسیه از یك طرف برای حفظ آتش بس شكننده در سوریه كه هر از چند گاهی با اعمال تروریستی گروه های مسلح مخالف دولت این كشور نقض می شود، تلاش می كند و از سوی دیگر هم سعی دارد با اقدامات سیاسی وضعیت را برای ادامه اجرای طرح عنان تا به ثمر نشستن آن مساعد كند.

در همین راستا 'گنادی گاتیلوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در راستای اجرای این سیاست، در دیدار با 'كوفی عنان'بر حل و فصل سیاسی مسایل جاری سوریه از طریق اجرای طرح شش ماده ای وی تاكید كرد.

گاتیلوف با تاكید بر غیرقابل جایگزین بودن طرح عنان برای حل و فصل مسایل سوریه خاطرنشان كرد: جامعه بین المللی باید با مشاركت موثرتر به اجرای جامع طرح عنان كمك كند و تمام بازیگران خارجی دخیل در تحولات سوریه باید برای عملیاتی شدن طرح عنان تلاش كنند و مكمل یكدیگر باشند.

تحلیلگران بر این باورند در شرایط كنونی وضعیت سوریه بسیار حساس است و دولت اسد باید نه تنها در برابر تروریست های مورد حمایت غرب ایستادگی كند، بلكه باید در جبهه سیاسی دیگری در بعد بین المللی مقابل زیاده خواهی ها و مداخله جویی ها غرب، دست نشاندگان عربی آن و نیز رژیم صهیونیستی مبارزه كند.

از دید آنان در شرایط حاضر حمایت قدرت های بزرگ همچون جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین از دولت سوریه می تواند نقش تعیین كننده و سرنوشت سازی در خنثی سازی توطئه های خارجی علیه مردم سوریه ایفا كند.

برخی از رسانه های روسی در این شرایط در آستانه دیدار سران روسیه و چین در پكن به مذاكرات آنها در باره سوریه اشاره كرده و تلاش های این دو قدرت را حائز اهمیت دانستند.

روزنامه روسی 'نراویسیمایا گازتا' در این باره نوشت: مسكو و پكن مداخله غرب در سوریه را رد می كنند و در جریان مذاكرات دوجانبه نیز مواضع خود را در خصوص تحولات این كشور هماهنگ خواهند كرد.

به نظر می رسد در شرایط كنونی غرب چاره ای جز توسل به حیله همیشگی خود مبنی بر تحریف واقعیت ها در سوریه از طریق غول های رسانه ای وابسته و همسو ندارد تا از این طریق فشارها بر دولت 'بشار اسد' را افزایش دهد و روسیه و كشورهای دیگر نیز برای مقابله با این تلاش ها جبهه سیاسی واحدی را تشكیل می دهند.

در نهایت می توان گفت سیر اوضاع پیرامون تحولات سوریه در سطوح بین المللی حكایت از آن دارد كه روسیه به عنوان بازیگر كلیدی معادلات جهانی در مقابل غرب همچنان بر موضع اصولی خود مبنی بر مخالفت با هر گونه مداخله جویی غرب و متحدان اش در امور داخلی دمشق ایستاده است.

اروپام/2242**518**1566





:: برچسب‌ها: ظروف چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: